Miljoonat jäivät ilman nettiä – Nokian kilpailijalla kävi nolo moka

Manu Pitkänen

Miljoonat jäivät ilman nettiä – Nokian kilpailijalla kävi nolo moka
Suomessa juhlittiin eilen tasavallan itsenäisyyttä, mutta maailmalla koettiin suurta tuskaa, kun miljoonat älypuhelimet eivät kyenneet yhdistymään matkapuhelinverkkoon. Ongelmat johtuivat matkapuhelinverkkojen tukiasemia toimittavasta Ericssonista.

Ericssonin mukaan verkkoyhteysongelmat johtuivat vanhentuneista sertifikaateista, joita käytettiin SGSN–MME-ohjelmiston (Serving GPRS Support Node – Mobility Management Entity) kahdessa versiossa. Yhteysongelmia koettiin Britanniassa ja Japanissa, mutta ilmeisesti myös muutamissa muissakin maissa. SoftBank-operaattorin anteeksipyynnön yhteydessä todetaan, että ongelmia oli ainakin 11 eri maassa.

Yhteysongelmat kestivät noin neljän ja puolen tunnin ajan.

Ericssonin kannalta kyse on nolosta mokasta, sillä vanhentuneista sertifikaateista johtuvat viat olisi voitu välttää kunnollisella ja huolellisella ylläpidolla.


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

Xiaomi Redmi Note 15 Pro+ – hinta laskenut -20%

Xiaomi Redmi Note 15 Pro+
400 € Hobby Hall
549 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 499 €

Honor X5c Plus – hinta laskenut -20%

Honor X5c Plus
79 € Gigantti
79 € Power
79 € Mobiilipiste.fi

Alin hinta viikko sitten: 99 €

Motorola ThinkPhone 25 – hinta laskenut -19%

Xiaomi Redmi Note 15 Pro – hinta laskenut -18%

Xiaomi Redmi Note 15 Pro
260 € Hobby Hall
369 € Proshop

Alin hinta viikko sitten: 319 €

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.